Een autolaadpaal

Meer en meer zie je ze op de baan passeren, de elektrische en hybride wagens.


Aangezien dat je bij het gebruik van een oplaadpunt zowel betaald voor de geleverde elektriciteit als het extra tarief van de aanbieder, is het op lange termijn goedkoper om een laadpaal (losstaand) of Wallbox (aan de wand verbonden) te voorzien aan je eigen woning.

Elk huis is in principe geschikt voor het plaatsen van een laadpaal. Iedereen die wil, kan er een laten installeren. Is de paal voor particulier gebruik? Dien je zelfs geen vergunning aan te vragen.

Waarom spreken we van in principe?

Niet alle huizen bezitten namelijk al een driefasige aansluiting. Momenteel heb je deze aansluiting nog niet voor alle auto’s nodig en is in sommige gevallen een eenfasige aansluiting nog voldoende. Maar de volgende generatie auto’s zal zeker om een driefase systeem vragen.


Wat is nu het verschil?

Een eenfasig systeem voorziet 230 volt wisselspanning terwijl dit bij een driefasig systeem om 400 volt gaat.

Dit wil zeggen dat ideale omstandigheden de auto tot wel 3x sneller zal opgeladen zijn met een driefasig systeem. De batterijen van de laatste nieuwe wagens zijn dan ook maar enkel voorzien op een driefasig systeem.

Om te voorkomen dat je systeem overbelast geraakt door het opladen van de auto is het aangeraden om een ”dynamic load balancing systeem” te voorzien. Dit zorgt ervoor dat het laden zich aanpast aan jou effectieve stroomverbruik. Als je veel stroom gebruikt, zal de auto weinig opladen. Maar wanneer bijvoorbeeld je zonnepanelen veel stroom opwekken, die op dat ogenblik niet gebruikt wordt, zal je auto veel opladen.

Let op met welk type laadpaal je in huis haalt er bestaan namelijk veel soorten:

  • AC-laadpalen (normaal tot gemiddeld laden)

  • DC-laadpalen (snelladen)

  • Laadpaal met losse kabel

  • Laadpaal met vaste kabel

  • Enkele/dubbele aansluiting

Informeer zeker en vast bij je autoverdeler welke laadpaal ze aanraden voor je auto en waarom.

Belastingvermindering

Nog tot 21 december 2022 is een particulier laadpunt aftrekbaar van je belasting tot 45%. In 2023 daalt dit naar 30% en in de eerste helft van 2024 kun je nog slechts 15% inbrengen.

Het maximumbedrag van de vermindering die wordt verleend is 1500 euro per laadpaal per belastingplichtige.

Let op de voorwaarden: het moet een “slimme laadpaal“ zijn en men moet gebruik maken van groene stroom.

Gerelateerde posts

Alles weergeven